Att koda spel

Att koda spel

Det finns nästan alltid många olika tillvägagångssätt för ett visst problem inom programmering, utan bara ett enda ”rätt sätt”. Många programmerare blir väldigt bra på att förespråka för deras sätt att lösa problemen men du bör hitta det sätt du anser vara bäst. Programmerare är matematik- och vetenskapsfolk, och mer specifikt algebra-, kalkyl- och datavetenskapliga kunskaper. Innan programmerare hittar jobb i spelbranschen måste de ha en fast och fungerande förståelse för ett programmeringsspråk, vanligtvis C ++, men många behöver också veta Assembly, C eller Java.

Vill du bli spelprogrammerare?

Spelprogrammerare hjälper till att skriva och koda mjukvaran för olika typer av animerade, videospel. I ditt jobb ingår du vanligtvis i ett samarbetande kreativt team som består av speldesigners och artister. Ditt arbete kommer främst att vara i kodningsområdet, vilket berättar för datorn eller systemet vad man ska göra för spelet som ska spelas. Som spelprogrammerare kan du designa kärnspelets funktioner, övervaka speltest och utföra designrecensioner. Du kan också arbeta i produktion, konstnärligt koncept och spel. Denna karriär möjliggör stor kreativitet, men konkurrensen om jobb är rätt stor. För att du ska förstå lite mer om just olika typer av spelprogrammering så kan det vara bra att kolla in följande sajter: roblox.com, worldofwarcraft.com, pokerstarscasino.eu och spela.se. Kolla in grafik, effekter, ljud och annat som är utmärkande. Fundera vad som är bra och mindre bra med sajterna, prova gärna lite så du får en bättre känsla.

Vad bör man vara bra på?

Viktiga färdigheter när det kommer till spelprogrammering är kritiskt tänkande, problemlösning, kvalitetskontrollanalys, bedömning, beslutsfattande, operationsanalys, systemutvärdering, avancerad datorkunskap med programmeringsspråk, speciellt C, C ++, Lua, Perl, och Assembly Tips för att bli en spelprogrammerare är först och främst att utveckla hög nivå maematiska färdigheter. Eftersom kodning per definition är skapandet av en matematisk ekvation som styr datorn för att utföra vissa saker så behöver spelprogrammerare höga mattefärdigheter för att kunna lyckas. Det rekommenderas att nybörjare som vill ta en examen i videospelprogrammering först har läst trigonometri, fysik och kalkyl på gymnasiet. Det är också viktigt för spelprogrammerare att förstå linjär algebra och grundläggande algoritmer. Om du saknar några av dessa kurser, var beredd att ta dem tidigt under dina högskolestudier. Spelprogrammerare kan ha en allmän bakgrund i datavetenskap eller så kan man ha genomfört ett formellt utbildningsprogram för att bli en videospeldesigner. En kandidatexamen i videospelprogrammering kommer typiskt att innehålla klasser i C ++, kalkyl, objektorienterad design, spelalgoritmer, datorgrafik och nätverksgrundläggande.

Hitta jobben

Hitta jobben

När man sedan har sin utbildning och ska söka arbetsgivare eller uppdragsgivare så är det bästa sättet att göra en portfolio för att visa vad man kan. Skapa spel för att kunna visa upp för att fånga intresse från speltillverkare. En framgångsrik portfolio bör innehålla flera små spel som kan spelas fullt ut. Portföljen bör även erbjuda länkar till all installationsprogramvara som behövs för varje spel att fungera. Som säkerhetskopia borde det finnas skärmdumpar av viktiga spelscener så spelen kan utvärderas även om de stödjande programvaruprodukterna inte finns tillgängliga direkt vid portföljgranskningen. Portföljen ska ha källkod för alla spel. Anteckningarna bör också ge uppskattning till alla medarbetare som hjälpt till med element i spelets utförande, design, programmering eller presentation. Nybörjare inom spelprogrammeringsbranschen kan ha det svårt att hitta sin väg in eftersom de flesta större studios kräver erfarenhet. Därför kan det vara en god idé att först sikta in sig på mindre studios som gör korta, enkla spel för mobila enheter och sociala medier. Ett sätt att få en fördel på den konkurrensutsatta arbetsmarknaden är genom att nätverka på bloggar, forum och webbplatser som oftast besöks av spelutvecklare. Där kan man hålla sig alert på om någon söker folk eller söka kontakter själv för att sända portfolio till. Det brukar också ofta finnas platsannonser på dessa sidor. Om man vill öka sin chans att komma in på något företag så kan det vara en bra idé att först ta en praktikplats där. Då kommer du både få erfarenhet för kommande jobb som du kan använda i ditt CV men du får även chansen att visa upp dig. Företag som söker praktikanter kräver oftast att man har färdigheter i C ++, 3D-grafik, artificiell intelligens och fysik samt stark problemlösningsförmåga.

Gå vidare

När man som spelprogrammerare fått tillräcklig erfarenhet så kan man ta steget till att bli programutvecklare. Flera arbetsuppgifter inom de två positionerna är likadana men en programutvecklare brukar spendera mer tid på att designa och konceptualisera spel, snarare än att koda dem. En sak man kan tänka på innan man ger sig in i branschen är att innan mn lär sig koda så bör man tänka ut vad man vill koda. Att veta hur man kodar handlar mest om att bygga saker och vägen blir mycket tydligare när man har en känsla av slutmålet. Om ditt mål är att ”lära sig att koda” utan en klar uppfattning om vilka typer av program du vill koda så kommer det förmodligen att bli väldigt frustrerande för dig. Dessutom kommer slutresultatet inte bli så bra. Lycka till med din kodning!

Comments are closed.